Ez az oldal cookie-kat használ a felhasználói élmény fokozására. Az oldal használatával Ön elfogadja a cookie-k használatát. A cookie-k használatát elfogadom
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Ichiban Street – Aprócska Japán Kínában

Kinek ne hiányozna a Felkelő nap országa és a japán popkultúra még a Koronavírus-járvány idején is?  Nincs ez másként Japán közvetlen szomszédjával, Kínával sem. A világ legnagyobb fogyasztói társadalma idén március óta vesztegzár alatt van, az igényeik viszont töretlenek. Ezért a kínaiak egy fantasztikus ötlettel álltak elő, amit a mi kultúránkban úgy ismerünk: „Ha a hegy nem megy Mohamedhez, akkor Mohamed megy a hegyhez.” Csak Kínában pont a fordítottja, ama bizonyos hegyet – jelen esetben egy japán bevásárlónegyedet – hozták el a kínai fogyasztók számára.

ichiban street kabukicho japan

Neo Kabukicho a kontinensen?

Egy japán iskolai egyenruhába öltözött lány fotózkodik Tokió egyik leghíresebb bevásárlóutcájában, a zsibongó Shibuya kereskedelmi negyedben.

Ez a jelenet teljesen megszokott lehet a Japán fővárosában, ám a kép hibádzik, ugyanis a lánnyal szemben állnak annak mecénásai, akik egy kínai tejivó teaház láncnál sorakoznak, és mandarin nyelven rendelnek italt, az egyszerűsített kínai betűkkel írt menüből.

Az utca, amely szinte megszólalásig másolja a Rokuchome Ichiban-gai-t az ikonikusan lógó vörös lámpákkal és a japán neon feliratokkal, Kína legújabb látványossága, amelyet Guangdong déli részén, Foshanban nyitottak meg idén ősszel.

A mindössze 100 méter hosszú „Ichiban Street” Tokió szórakoztató központjával szinte megegyező márkaüzletekkel és vendéglátóegységekkel rendelkezik, sőt hamis buszmegállókkal és egy japán taxi is parkol az út mellett, hogy megteremtse a híres utcaképet. A neon feliratok olyan híres japán anime karakterekre utalnak, mint az Astro Boy, az Inuyasha és a Sailor Moon, amik Kínában is nagyon népszerűek.

Az üzleteknek, bároknak, éttermeknek, kávézóknak és persze moteleknek otthont adó terület már a nyitás első heteiben is népszerűek voltak, mivel a negyed földszinti egységeit már jóval korábban, kevesebb mint két hónap alatt bérbe adták. Ennek eredményeként a második és harmadik emeleten található üzlethelységek árai az egekbe szálltak.

Kínai befektetők szerint Ichiban Street az egyik legambiciózusabb projekt a Sanghaj külvárosában található "One City, Nine Towns" mellett, amely hét városrészből áll, s azok mindegyike egy másik európai országot kívánnak utánozni az Egyesült Királyságtól Hollandiáig.

 

És a fogadtatás…

Egy Foshanban élő japán férfi, elmondta, hogy olyan apró részleteket is kidolgoztak, mint például a buszmegálló menetrendje, ami már-már valóságosnak tűnt. A buszmenetrend állomásai a Shibuya állomástól a tokiói Tamachi állomásig tartó 87-es út felé mutatnak.

Más látogatók azonban gyorsan rámutattak a másolási hibákra. Például, hogy a hamis taxiban a vezetőülés a bal oldalon található, így gyártják a kínai autókat, de a japán autók jobbra teszik vezetőiket.

Egyesek felvetették azt is, hogy az ember tudni fogja, hogy az utca Kínában van, a földre rakott szemét mennyiségéből ítélve.

May Lam, japán utazási blogger szerint a replika „lélektelennek” tűnt, és csak egy üres másolat volt.

Elsőre valóban valóságosnak tűnik, de amint egy kicsivel több időt tölt el ott az ember, rájön, hogy csupán olcsó másolat. Miért pazarolnám az időmet ezekre a fotókra, amikor inkább az igazit nézném meg!” - mondta Lam. „Úgy gondolom, hogy egy hely a kultúrájára épül; ha máshova másolná a pisai ferde tornyot, az csak egy üres máz lenne.”

 Egy Lena nevű japán nő, aki 13 éve él Hongkongban, elmondta, hogy bár a „Foshan Ichiban street” egyes részletei szinte azonosnak tűnnek, összességében még mindig nem felel meg az eredetinek.

"Általában nem lesz ilyen sűrűek a reklámtáblák. Egy-két jel kissé furcsának is tűnik, de azt hiszem, ez még mindig elfogadható" - mondta Lena.

 

Ellentmondásos fejlesztési tervek Kínában

A BBC jelentése szerint azonban a kínai kormány 2020 májusában kiadott egy nyilatkozatot, amelynek célja a külföldi utánzatok visszaszorítása azáltal, hogy a helyi építészet népszerűsítése érdekében megtiltotta a "plagizálást, utánzást és másolást".

 

 

Írta: Ballagó Petra
 
Források:
https://www.insider.com/china-opening-japan-shopping-street-2020-10
 
https://hk.appledaily.com/news/20200925/KTVI6SMF4FAXBFUHPIGCQML5HE/ 
 

https://www.travelweekly.com.au/article/japanese-themed-street-pops-china-travel-starved-residents/

Kép: Photo by Ryoji Iwata on Unsplash