Ez az oldal cookie-kat használ a felhasználói élmény fokozására. Az oldal használatával Ön elfogadja a cookie-k használatát. A cookie-k használatát elfogadom
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Japán zöld teák világa: A Sencha (煎茶)

Japánban a legnépszerűbb tea, a Sencha (煎茶) egy friss, zöld színű - és ízű tea. Ez egy kislevelű tea, amely melegen vagy hidegen is fogyasztható, és Japán éves teatermésének több mint felét teszi ki.

A sencha frissítő ízű, ami növényi, zöld, hínáros vagy füves ízű. Az ízek a sencha különböző típusaitól és főzési módjától függően változnak.

Szedés után a sencha zöld tea feldolgozása a friss tealevél gyors gőzölésével kezdődik, megakadályozva az oxidációt és a zöld szín és íz bezárását. Ezután a leveleket feltekerik, formázzák és szárítják.

A Sencha teákat Kínában, Dél-Koreában és más országokban is gyártják, bár a teák nagymértékben eltérhetnek japán társaikétól, tekintettel a teanövények és az alkalmazott feldolgozási technikák különbségeire. Ezeket a teákat gyakran használják turmixoláshoz, és pirítottabb, diósabb ízük van, mint a füves japán sencha.

 

Mikor fogyasszuk?

Japánban a Senchát gyakran melegen és a nap minden órájában fogyasztják. Mérsékelt vagy alacsony koffeinszintjével kellemes lendületet adhat anélkül, hogy éjszaka ébren tudna maradni. Élénk zöld színével és friss ízével frissítő jeges tea is készíthető belőle.

A zöld tea, beleértve a senchát is, mérsékelt mennyiségű koffeint tartalmaz. A fajtától és a főzettől függően a sencha 12-75 milligramm koffeint tartalmazhat, ami egy csésze kávéban 80-200 milligramm koffeint tartalmazhat. A rövid főzési időnek köszönhetően a legtöbb csésze 20-30 milligramm körül mozog. Az árnyékban termesztett zöld tea magasabb koffeint tartalmaz.

 

Hogyan készítsünk Sencha teát?

A Senchadō a sencha zöld tea főzésének és felszolgálásának hagyományos japán módja, amely számos speciális eszközt és ételt tartalmaz. Az összes szoba és az épület (teatermek) a teafőzés és -ivás művészetének vannak szentelve.

Alkalmi, otthoni élvezethez használj 1 teáskanál teát 1 csésze tiszta, friss vízhez (nem desztillált). A japán sencha teák az alacsonyabb, 76 C körüli főzési hőmérsékletet részesítik előnyben – ha nincs hőmérőd, használj olyan vizet, amely még alig kezdett el forrni. A Sencha rövid főzési időt is igényel. Hogy mennyi ideig, az a fajtától, a víz melegétől és a felhasznált teától függ. Egyes senchák a legjobbak 15-30 másodperces áztatással, míg mások akár 2 percet is kibírnak.

Az egész leveles tea általában jobb, mint a zacskós tea, különösen, ha senchát iszunk. Léteznek azonban kiváló minőségű, egész leveles teatasakok.

A túl hosszú és/vagy túl magas hőmérsékleten történő forrázás keserű ízt adhat a sencha teának, ami beárnyékolja friss tulajdonságait. Ha a teához a főzési utasítások is tartoznak, a legjobb eredmény érdekében szigorúan kövessük azokat.

 

Források és képek:

https://www.thespruceeats.com/sencha-765146